January 28, 2010

       Pagi ni kami tak perlu menyediakan sarapan seperti biasa. Kumpulan tugasan memasak pun dah dibubarkan. sarapan pada pagi ni disediakan oleh warden2 kesayangan - nasi lemak cap kedai. Nasi lemak tu ada 3 version sebab ada 3 pattern bungkusan yang berbeza. Abang Iqbal cakap, kouta untuk seorang 2 bungkus. Banyak tu... Akhawat mana makan banyak2 la. Sebungkus pun dah terseksa untuk dihabiskan.

   Pagi ni kami tiada slot seperti biasa. So, kami cuma duduk relaks2 sementara menunggu kenderaan yang menjemput. Tetiba abg k membuat 1 slot special bagi mereka yang masih tinggal. Slot Baitul Muslim (BM). oleh kerana bilangan peserta yang tinggal hanya sikit so, kami hanya duduk dalam halaqah perbincangan. Perkongsian daripada mereka yang berpengalaman- abang k (dah bertunang), makcik salmi dan pakcik amran (pasangan sejoli) dan kak hana' (on the way) membuka tirai halaqah pada pagi itu. Mereka menerangkan cara mencari pasangan mengikut lunas2 islam serta sistem dan proses pencarian jodoh melalui baitul muslim. sebenarnya kesemua ikhwah dan akhawat segan untuk mendengarnya, maklumlah masih muda dan belum cukup umur. Tapi, sekiranya ada orang yang nak berkongsi ilmu, kita dengar je lah kan. Namun, ada peserta ikhwah yang paling tua dalam kalangan kami, ibnu hafidzi, agak bersemangat ketika slot BM. Mungkin kerana dah berusia 20 tahun so, dah boleh berfikir ke arah itu. Perkongsian pengalaman daripada abang k dan cerita real daripada makcik salmi merupakan slot secara tak rasmi pada pagi itu.

    Slot BM berlangsung dengan ringkas dan padat. Akhirnya kenderaan yang ditunggu2 untuk menjemput graduan2 mhi tiba satu persatu memasuki pagar kem lembah genting. Selepas bersalam2an buat kali terakhir sebelum berpisah buat beberapa ketika, kami pun pulang ke baiti jannati masing2 dengan dijemput oleh ibu bapa tercinta. Dengar cerita, asma' nahar balik paling last. Siap buat picnic bersama family lagi kat sungai tu sampai maghrib. ye ke?

3 comments:

Unknown said...

dengar ceritaa.apa kata orang yang yang kononnya balik lambat tu ceritakan sendiri.lalala.

HUMAIRA' said...

sape yang berlumba nak kawen tu? wajib dengar slot niii

Asma' said...
This comment has been removed by the author.

Post a Comment