January 27, 2010

Insya-Allah, slot pagi ini diteruskan oleh abang Qayyim Hafidzi dengan slot Islam Nusantara. Slot kali ini lebih meminta kita melihat kepada diri sendiri. Isi-isi abang Qayyim memang memberi kesedaran betapa kita sekarang sudah melupai sejarah.

1. Antara agenda penjajah terhadap kita ialah,

-putuskan hubungan orang Melayu dengan sejarah Islam
-pecahkan kesatuan orang Melayu
-timbulkan inferior complexs supaya nilai2 barat mudah diterap
-hidupkan sejarah sebelum Islam(kuatkan pegangan yang bertentangan dengan Islam)

2. Kegunaan Bahasa Melayu pada zaman dahulu

-sebagai linguafranca
-medium dakwah
-rakyat nusantara guna BM
-cepatkan proses penyatuan umat Islam

Slot ini berakhir dengan Abang Qayyim menyuruh kami merenung kembali, dalam slidenya yang terakhir 'Renungkan',

" Apabila jawi dipinggirkan, 

Apabila bahasa Melayu diketepikan, 

Apabila undang-undang syariat diganti 
dengan undang-undang British,

Apakah kita maju ke hadapan,

atau semakin mundur ke belakang... "


Slot petang itu ialah Keindahan Bersamamu a.k.a KBM. Bagi yang baru pertama kali menghadirinya, itulah masanya mereka merasai slot KBM.


Slot pertama ialah Nikmat Oh Nikmat yang dikendalikan oleh Kak Nina dan dibantu oleh Kak Mia. Slot dimulai dengan gelak tawa kami yang terhibur dengan 'game2' kak Nina. Kemudian diakhiri dengan airmata peserta yang sebak dengan ayat2 kak Nina berkenaan kegunaan nikmat yang Allah beri kepada mereka. Slot berakhir lebih kurang pukul 6.30 petang kerana akhawat sudah ingin mula memasak.

Slot malam dimulakan selepas solat maghrib dan isya'. Makan malam pada malam itu ialah paprik ayam. Ramai ikhwah dan akhawat yang memuji masakan malam itu. Hehe.. yeke?

Slot malam itu ialah Meniti Angin Malam a.k.a MAM. Slot ini benar-benar menginsafkan kerana membawa kami mengingati kematian.

Malam, Ummi Ida bermula dengan menanya beberapa peserta dengan soalannya, "Siapakah anda?" Kebanyakan peserta menjawab dengan memberitahu nama mereka, hamba Allah, anak umi dan abah, dan khalifah di bumi. Ada satu dialog antara peserta dengan umi yang masih di kotak fikiran ana kerana begitu kelakar ana kira,

Ummi: " Nama apa? "
Peserta: " Abid... "
Ummi: " Apa? "
Peserta: " Abid... "
Ummi: " Apa?"
Peserta: " Abid... "
Ummi: " Apa?"
Peserta: " Zainal... "

Hahah... Memang suara Abid tak begitu jelas waktu tu. Lalu diberi Abid nama depannya, Zainal. Ana rasa kelakar sebab baru ana tahu dia ada nama depan.

Kembali kepada slot. Slot diteruskan dengan pengisian-pengisiannya untuk menyedarkan kami. Kemudian, kami diberi sehelai kain hitam setiap seorang untuk menutup mata. Lepastu, setelah diminta berdiri dalam keadaan mata tertutup, kami mulai dibawa ke posisi yang berlainan dan diminta duduk.

Satu suara mulai bertutur diikuti sebuah adegan lakonan(semua dah dapat agak tu suare sape...). Selesai itu semua, kedengaran azan berkumandang. Kedengaran suara Pak Andak meminta ikhwah untuk bangun ke arah suara azan, diikuti dengan akhawat.

Lepas semua dah duduk, kami diminta membuka kain penutup mata. Alangkah terkejutnye kami apabila melihat dua batu nisan tercacak di atas sebuah kubur. Ada beberapa akhawat yang terkejut dan hampir menangis.

Pak Andak memberikan kata-kata keramatnya dan slot itu akhirnya ditangguhkan pada pukul 2 pagi.
 

pictures of KBM credit to: Keindahan Bersama Mu

1 comments:

Unknown said...

da lama tak KBMkan orangg.

Post a Comment